Geloven & Leven

Reclame voor God & Co


Getagd: , , , , .

De billboard langs de A4 met de tekst ‘Er is waarschijnlijk geen God’ krijgt een boeiend vervolg. De campagne wil graag naar de NS stations, maar CBS Outdoor en de NS voelen daar nog niet zo veel voor. Gevolg: mogelijk komt er een rechtszaak, zo meldt het ND.

Billboard langs de A4 van de atheismecampagne

Ik krijg er warme gevoelens bij zowat. Zeker na de afgelopen weken waarin christenen zelf ook een bepaalde vorm van anti-reclame voor God deden rond oa. Arie Boomsma. Eigenlijk heb ik dan liever de atheïsten. Tenslotte, is het zo gek nog niet wat ze beweren op hun site. Ik vrees zelfs dat de hard-core atheïsten hier niet zo blij mee zijn. Sinds wanneer hebben atheïsten de genuanceerdheid omarmd, dat er waarschijnlijk geen God is? Dit is een opmerkelijke en vrolijke verschuiving! De zekerheid is er wat af zo lees ik. En waar ik helemaal warm van kan worden is dat mensen opgeroepen worden nu zelf te gaan nadenken. Dat deden we tot nu toe amper. Dat wordt dus tijd.

Impliciet zijn overigens geloof en nadenken zijn onverenigbaar verklaard, dat is wel weer typisch atheïsme op z’n best. Maar ik kan het juist rationeel zo moeilijk rijmen met andere uitlatingen op de site van deze campagne: ‘religie heeft al eeuwen van zich laten horen’ en ‘stop met piekeren’, want ‘zonder God is de weg vrij zelf wat van het leven te maken’. Tja, zijn ze wat in de war, vraag ik me af? Klinkt hier angst door? Wie bedreigt het ongeloof nou? Piekeren… zou daar dan reden voor zijn? En zo ja, is domweg stoppen daarmee om blij ongelovig verder te leven dan de oplossing? Lijkt me geen blijvertje.

Toch word ik hier blij van. Dat komt door een paar dingen. Het woordje ‘waarschijnlijk’ verpakt een wereld van gedachten. Geniaal gevonden! Stel dat dit mensen voortrazend in de auto naar hun werk een paar minuten aan het denken zet? Te gek! En daarvoor betalen de verenging achter deze campagne al gauw een ton of meer voor twee weken. Lange tijd werd er niet met zulke grote letters aandacht voor God gevraagd. Mensen gaan erover praten. Ook ongelovigen met gelovige vrienden en andersom. Beide genietend van het leven en gewend om vrij en zelf na te denken voelen ze de meeste tekst gelijk aan, maar kom je samen even tot stilstand welke rol God in dat geheel nou speelt. Misschien bestaat hij toch?

Het is ook wel een beetje beangstigend, juist in de Randstad mengen jonge christenen zich steeds grootschaliger met anderen, praten en denken ze vrij mee, en lijken ze er vrolijk op los te geloven. En dat zonder te stoppen met wetenschappelijk nadenken, op hoog niveau opleidingen volgend en verantwoordelijke en leidinggevende banen te hebben. Vanuit het achterland is zelfs als de term randstadchristenen gevallen. Nu wordt het opassen.
Reclame voor God dus, voor geloof, voor zingeving. Het kan niet mooier.

Het kan wel minder mooi. Dat is nou weer het gekke. Vandaag meldt het luchtig satirische goedgelovig.nl dat het staartje van de EO-soap nog weer wat verder gegroeid is. Met dank aan de luchtige humor kan ik het verhaal net hebben. Maar omdat ik zo dom was ook het oorspronkelijke nieuws te lezen viel het even rauw op m’n dak. In een fraai blog kun je meer reflectie over dergelijk nieuws lezen. De begaafde en bevlogen ds Bottenbley uit Drachten met zijn snelgroeiende eigentijdse gemeente, houdt een symposium dat aanleunt tegen creationisme, Andries Knevel die er zou spreken ziet daar toch maar even vanaf, en Arie Boomsma wordt geweerd als spreker van een mannenspecial. Nu komt het ironische: terwijl het met de beste bedoelingen zal zijn door mensen die vol van geloof zijn, lijkt me dit anti-reclame voor geloven, kerk en God. Ook dit is publiciteit. Maar geef mij dan maar een billboard in een weiland of op een perron. Hier kan ik dus niet meer zo goed tegen: christenen die niet in de gaten hebben hoe dom ze bezig zijn op het vlak van communicatie en media.

Reclame voor God. Ik zie zat mogelijkheden. Ik ben verrast door de bizarre bijdrage van de atheïsten, waarvoor dank! Ik zie nog meer kansen: christenen die open staan voor discussie, voor nuance, die onderscheid kunnen maken tussen wetenschap en overtuiging. Gelovigen die voluit mens zijn met hart en lijf, stem en intellect en vanuit hun eigen waarden en referentiekader participeren in een seculiere maatschappij. Puur reclame voor God en Zoon. Er is nog ruimte te groeien in dit opzicht. Tenslotte, je wordt niet vrolijk als je naar de traditie op dit punt kijkt. Gelovigen hebben daaruit iets meegekregen wat ze onbewust continu aanzet tot het maken van anti-reclame voor geloof en God. Denken vanuit benauwde ideeën, onderdrukkingsmechanismen, normativisme, onderlinge ruzietjes over bijzaken van bijzaken of zich vastbijten aan vervlogen tijden. Gelukkig zijn ook dat maar weer bijzaken. Vervelend als er groepen zijn die in weerwil daarvan het alsnog tot krantekoppen weten te maken.

Een biertje en een gesprek over geloof en het levenGisteravond zat ik in het café met een vriend. Hartje Amsterdam-Oost, een bruisende sfeer spoelde over me heen toen ik naar binnen stapte. In een hoekje met een paar goede biertjes hebben we tot na twaalven zitten bomen. Van de kleine dagelijkse dingetjes tot diepe vragen over geloof en innerlijke vrijheid. ’t Ging best wel veel over ruimte, vrijheid en durven leven. En we namen er nog eentje en genoten van de intense levendigheid die er zinderde. Op zo’n moment kan ik me gezegend voelen en merk ik innerlijk meer van God dan op momenten dat ik kennis neem van intern-christelijk nieuws.
In het donker van de nacht fietste ik naar huis en had ik even weinig twijfels.

Misschien is er toch een God.
En misschien verwachten we zijn reclameboodschap soms op de verkeerde plek.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s